Witamy w Miejskim Centrum Kultury w Płońsku!

Swing Club na Mazowszu

Swing Club na Mazowszu

1

Pierwszy w tym roku koncert z cyklu Swing Club na Mazowszu odbył się we wtorek, 21 marca w sali widowiskowo-kinowej. Wystąpił Silesian Tango Quintet & Kinga Rataj z programem Yᴏ Sᴏʏ Mᴀʀɪᴀ ᴅᴇ Bᴜᴇɴᴏs Aɪʀᴇs (Jestem Maria z Buenos Aires). Koncert oparty był na twórczości wybitnego kompozytora argentyńskiego i wirtuoza bandoneonu Astora Piazzolli, a jednocześnie hołdem dla jego twórczości, szczególnie, że w 2021 roku obchodziliśmy setną rocznicę jego urodzin, a w 2022 roku 30. rocznicę jego śmierci.
Wystąpili: wirtuozerski akordeon, polska mistrzyni Fado, pedagodzy i absolwenci Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach czyli… Silesian Tango Quintet & Kinga Rataj:
Kinga Rataj – śpiew
Małgorzata Maliszczak – fortepian
Jakub Mietła – akordeon
Wojciech Barteczek – skrzypce
Piotr Domagała – gitara
Piotr Górka – kontrabas
W ich wykonaniu można było usłyszeć najpiękniejsze utwory selektywnie złożone w całość, które łączyły w sobie emocjonujące dźwięki kwintetu instrumentalnego oraz ekspresję wokalistki wykonującej utwory w oryginalnych językach: hiszpańskim, francuskim, angielskim.
Wyboru najpopularniejszych kompozycji Astora Piazzolli, ich transkrypcji i aranżacji dokonała pianistka i kompozytorka, a zarazem jedna z wykonawczyń koncertu Małgorzata Maliszczak. Więcej zdjęć…
——————–
KINGA RATAJ – wokalistka, jest jednym z najciekawszych odkryć wokalnych w Polsce w ostatnich latach. Krakowianka wielokrotnie brała udział w ważnych przedsięwzięciach muzycznych. To wokalistka wykonująca fado – nostalgiczne pieśni portugalskie. Śpiewając po polsku i portugalsku, opowiada o saudade – utraconej miłości, tęsknocie za niespełnionym marzeniem, ale także o radości życia i portugalskiej wierze w dominację duszy i serca nad rozumem. Artystka zadebiutowała w 2005 roku, by już rok później zdobyć Grand Prix 42. Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie, otrzymując równocześnie Nagrodę Prezesa TVP za najciekawszy debiut. Wokalistka może poszczycić się także m.in. laurem 11. Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Artystycznej w Rybniku OFPA, a także 2. Festiwalu Twórczości Marka Grechuty – Korowód. Ma na koncie również dwukrotny występ na Międzynarodowym Festiwalu Ballady Europy w Niepołomicach, pojawiła się podczas X Festiwalu Musica Sacra Musica Profana w Długiej Goślinie oraz brała udział w II Międzynarodowym Festiwalu Fado de Catalunya 2013 w Hiszpanii. Miała okazję współdzielić scenę z takimi gwiazdami, jak: João de Sous, Anna Maria Jopek, Grzegorz Turnau. Ze swoim recitalem „Tudo isto é fado” aktywnie promuje muzykę fado w Polsce.
MAŁGORZATA MALISZCZAK – pianistka, kompozytorka, wieloletni pedagog Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Związana przez wiele lat ze specjalnością wokalistyka jazzowa, dokonała wielu transkrypcji i aranżacji dla potrzeb dydaktycznych. Do jej wychowanków należą m.in. Ewa Uryga, Lora Szafran, Mieczysław Szcześniak, Andrzej Lampert, Katarzyna Cerekwicka. Anna Serafińska.
Ważniejsze kompozycje i wydarzenia:
Missa Nova – msza quasi jazzowa do tekstu łacińskiego na 2 głosy solowe, chór mieszany, saksofon sopranowy, kat i sekcję rytmiczną. Utwór ten prezentowany był wielokrotnie, m.in. na 19th International Kodaly Symposium, Lux ex Silesia 2010, koncert z okazji kanonizacji Jana Pawła II 2014, Światowe Dni Młodzieży 2016. Ave Maris Stella na głos solowy, chór żeński, orkiestrę smyczkową, fortepian i ocean drum. The Pace of Life – na saksofon sopranowy i sekcję rytmiczną. Fading Away – na flugelhorn, saksofon tenorowy i sekcję rytmiczną. Utwory Missa Nova i Ave Maris Stella zostały wydane przez Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Katowicach w 2019 roku. Nagrania płytowe: Reflections (2005) – utwory fortepianowe Jacka Glenca, Missa Nova (2008), Złote myśli kobiety (2015) – płyta autorska, Polskie Radio S. A.
JAKUB MIETŁA – akordeonista, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, a obecnie wykładowca klasy akordeonu Krakowskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Laureat wielu międzynarodowych konkursów i festiwali. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2001/2002 oraz fundacji im. Hugo Kołłątaja. Od 2000 r. jest członkiem trio akordeonowego „Ars Harmonica”, z którym koncertuje w całej Europie. Jako solista, poza koncertami w kraju, ma za sobą koncerty w Niemczech, Holandii, Austrii, Szwajcarii, Włoszech i USA. Współpracował z wieloma artystami polskiej sceny muzycznej m.in. Halinka Młynkowa, Renata Przemyk, Andrzej Sikorowski, Krzysztof Kilijański, Jacek Królik. Od 2006 r. jest także członkiem zespołów Que Passa oraz „Sokół Orkestar”. Brał udział w projektach polskich oraz zagranicznych grup world music: Jazzmates, Tołhaje (Folkowy fonogram roku 2001), Halina Młynkowa, The Globetrotters, Kreszendo, THE SHIN, Amine&Hamza, Fertile, Paradoxes. Artysta ma na swoim koncie także współpracę z kompozytorami muzyki filmowej m.in. Zbigniew Preisner, Bartosz Chajdecki, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Łukasz Targosz.
Jest cenionym muzykiem sesyjnym.
WOJCIECH BARTECZEK – skrzypek i kompozytor wykonujący muzykę jazzową, improwizowaną oraz klasyczną. Swoją edukację rozpoczął w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej, a kontynuował na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, uczestnicząc równocześnie w wielu festiwalach muzyki klasycznej oraz jazzowej. Współtworzył zespoły kameralne, big bandy oraz orkiestry symfoniczne. Jest laureatem wyróżnień oraz nagród na licznych konkursach. Koncertował w kraju jak i za granicą (m.in Zjednoczone Emiraty Arabskie, Cypr, Czechy, Portugalia, Niemcy). Swoją obecnością wielokrotnie wzbogacił scenę Bielskiej Zadymki Jazzowej. Aktywnie uczestniczy w wydarzeniach artystycznych kraju.
PIOTR DOMAGAŁA – gitarzysta jazzowy, twórca oryginalnych projektów muzycznych z pogranicza jazzu, muzyki współczesnej oraz folku. Laureat mistrzowskich konkursów gitarowych. W swoim dorobku ma cztery autorskie płyty wysoko ocenione przez publiczność i krytykę. Swoją muzykę prezentował na wielu europejskich (Niemcy, Wielka Brytania, Austria, Słowacja, Francja) i polskich scenach muzycznych. Debiutował nagraniem swojego kwartetu Szy-Szy Kaan Jazz Group „In time” (2005). Później ukazały się płyty „Slavonic Tales” (2009) oraz „Pnącza” (2013) nagrane z Adamem Kawończykiem i Sławkiem Bernym.
W 2016 roku wspólnie ze światowej sławy Kwartetem Śląskim (laureaci Gramophone Classical Music Awards) zrealizował awangardowy projekt „Chowańce”. Z kolei w 2019 roku w austriackim wydawnictwie SessionWorkRec.com ukazała się płyta międzynarodowego projektu „A handful of AccepDance” – Wesely/Domagała/ Schiffer/Dyyak/Hupfauf. Jako gitarzysta współpracował z gigantami jazzowej sceny muzycznej – m.in. wziął udział w światowej premierze projektu Pat Metheny & NOSPR (2019). Koncertował z amerykańską wokalistką Marguerite Juenemann, bluesmanką Caren Caroll, niemieckim improwizatorem Richardem Ortmannem, także z wieloma znakomitymi artystami polskiej sceny rozrywkowej – Januszem Radkiem, Krystyną Prońko, Muńkiem Staszczykiem. Współpracuje także z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Teatrem Muzycznym Capitol, Teatrem Słowackiego w Krakowie oraz Teatrem AST. Koncertował na wielu polskich i europejskich festiwalach muzycznych (Holandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Słowacja, Austria).
PIOTR GÓRKA – kontrabasista, absolwent Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, wieloletni wykładowca w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Współpracuje z wybitnymi osobowościami polskiej sceny muzycznej, m.in. z Elżbietą Adamiak, Sonią Bohosiewicz, Robertem Janowskim, Andrzejem Poniedzielskim, Jerzym Filarem oraz z zespołami, m.in.: „Siergiej Wowkotrub Gypsy Swing Quartet”, „Five O’Clock Orchestra”. Miał zaszczyt koncertować z jednym z najwybitniejszych saksofonistów jazzowych, legendarnym Scottem Hamiltonem, a także multiinstrumentalistą Tcha Limbergerem. Występował na prestiżowych festiwalach w wielu krajach, m.in. w Kanadzie, Argentynie, Chinach, Luksemburgu, Niemczech, Francji, Hiszpanii.
W dorobku artystycznym ma ponad 30 nagranych płyt. Jako kontrabasista, związany jest również z Teatrem Adama Mickiewicza w Częstochowie, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu. Oprócz działalności muzycznej zajmuje się również managementem gwiazd polskiej estrady.