Witamy w Miejskim Centrum Kultury w Płońsku!

Koncert tradycyjnych pieśni żydowskich

Koncert tradycyjnych pieśni żydowskich

makosz

„Ownt lid – Wieczorna pieśń” – koncert tradycyjnych pieśni żydowskich w wykonaniu Urszuli Makosz z zespołem.
26 października (poniedziałek), godz. 18, sala widowiskowo-kinowa
Wstęp – 10 zł. Bilety do nabycia w kasie Miejskiego Centrum Kultury w Płońsku lub na www.mckplonsk.pl, od środy, 14 października, godz.14.30 .

Repertuar zawiera pieśni o zróżnicowanej tematyce i nastroju, w trzech żydowskich językach; tradycyjne i autorskie piosenki w języku jidysz, pieśni w języku hebrajskim oraz utwory charakterystyczne dla kultury muzycznej Żydów zamieszkujących Półwysep Iberyjski, w języku ladino. Program powstał w 2007 roku i został zaprezentowany na większości festiwali kultury żydowskiej w Polsce, grany był też za granicą.Projekt łączy żywiołowe i ekspresyjne brzmienia z nastrojowymi, melancholijnymi dźwiękami piosenek śpiewanych i tworzonych w polskich „sztetlach”, m.in. przez Mordechaja Gebirtiga i innych twórców ludowych.

W koncercie wystąpią:
Urszula Makosz – śpiew
Michael Jones – skrzypce, altówka, djembe, ravanhuta
Oleg Dyyak – akordeon, klarnet, duduk, instrumenty perkusyjne
Paweł Pierzchała – fortepian
Michał Półtorak – skrzypce, mandolina.

Urszula Makosz, charyzmatyczna pieśniarka specjalizująca się w pieśniach żydowskich. Występuje z solowymi recitalami, realizuje różnorodne projekty muzyczne, bierze udział w spektaklach muzycznych i musicalach. Występuje w kraju i za granicą (Wielka Brytania, Kanada, Szwecja, Niemcy, Szwajcaria, Węgry, Słowacja).
Stypendystka KlezKanady i gość programu „East meets West” w Kanadzie.
Współpracuje z gwiazdą światowych scen klezmerskich Christianem Dawidem (projekt „Bluer than Blue”), zespołem Klezzmates, (projekt „Lament pustych domów”, reż. Miron Zajfert) krakowskim poetą Michałem Zabłockim (spektakl „W niepokoju”), Dorotą i Darkiem Wasilewskimi (udział w koncercie „Muzyka jest kobietą” w Teatrze Polonia). Wykonała partie wokalne w spektaklu „Wielka Szpera” – na podstawie dzienników Józefa Zelkowicza, reż. Andrzej Maria Marczewski. Wystąpiła gościnnie z kabaretem Piwnica Pod Baranami (m.in.. podczas „Koncertu dla Piotra S.” w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).
Wystąpiła m.in. na XV, XVII i XVIII Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, XIII Festiwalu Trzech Kultur we Włodawie, The Leonard Cohen Event.
Współpracowała z Muzeum Historycznym Miasta Krakowa (płyta CD „Pieśni getta”) oraz Krakowską Operą Kameralną (konsultacje pieśni jidysz).

Michael Jones, studiował w Anglii (skrzypce) w Guildhall School of Music w klasie Krzysztofa Śmietany. Na hinduskich skrzypcach nagrywał muzykę do filmu Wiedźmin oraz dla zespołu Papryka Korps. Występował z Nigelem Kennedym, Kiniorem, Fiolką Najdanowicz, Markiem Stryszowskim. Grał z celtyckim zespołem Wassail oraz z Sidneyem Polakiem. Od 2006 roku gra w zespole Max Klezmer Band. Współzałożyciel zespołu Naked Mind.

Oleg Dyyak, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów akordeonowych. Koncertował w składzie uznanego w szerokich kręgach muzycznych na całym świecie zespołu „The Cracow Klezmer Band”. Z tym zespołem również dokonał szereg nagrań, które ukazały się w prestiżowym nowojorskim wydawnictwie „Tzadik” Johna Zorna. Obecnie współtworzy zespół „OneNess” oraz „Piotr Domagała Trio”. Ma na swoim koncie udział w niezliczonej ilości nagrań dla radia i telewizji w Niemczech, Szwecji, Finlandii, Hiszpanii, Irlandii, USA i Polsce.
Spośród wielu nazwisk z którymi współpracował są takie wybitności jak: John Zorn, Tomasz Stańko, Marek Moś, Robert Kabara, John McClean, Don Byron, Grażyna Auguścik, Tomasz Wachnowski, Łada Gorpienko, Tomek Gąssowski, Frank London, Aaron Alexander, orkiestra AUKSO i Sinfonietta Cracovia.

Paweł Pierzchała pianista, organista i kompozytor, związany z Piwnicą pod Baranami. Jako instrumentalista, kompozytor i aranżer udziela się w rozmaitych projektach muzycznych o szerokim spektrum tematyki i stylów – od muzyki alternatywnej, wpływów jazzu, poprzez muzykę żydowską, brzmienia etniczne i zainteresowanie awangardą.

Michał Półtorak, skrzypek związany z kabaretem Piwnica pod Baranami, przez wiele lat współpracował również z Markiem Grechutą (zespół WIEM i ANAWA), Grzegorzem Turnauem, Jackiem Wójcickim i Zbigniewem Preisnerem. Nagrywał jako muzyk sesyjny do filmów, spektakli teatralnych i telewizyjnych, współpracując m. in. z Zygmuntem Koniecznym, Zbigniewem Preisnerem, Andrzejem Zaryckim, Janem Kantym Pawluśkiewiczem, Zbigniewem Rajem, Stanisławem Radwanem.
Jako muzyk występował na scenach teatrów krakowskich (Bagatela, Groteska, Stary, Słowackiego).